Правилно хранене за красива кожа – част 2

Продължение от ПРАВИЛНО ХРАНЕНЕ ЗА КРАСИВА КОЖА част 1

Когато говорим за красива кожа и правилно хранене, трябва да знаем кое ни вреди. Захарта е нещото, което е необходимо да избягваме, за да е в норма нивото на инсулина ни.

Относно изкуствените подсладители – те също вдигат кръвната захар, независимо какво пише на опаковката на вафлата. Повечето са в пъти по-сладки от захарта.

За съжаление тялото реагира, както би реагирало и към захарта, при консумиране на тези естествени продукти – мед, кленов сироп или агаве. Колкото и да не ни се иска при приемане на мед, захарта се вдига рязко, колкото и да е хубав той. Но както ще видим по-надолу, всичко зависи от дозата.

Има и друго усложнение. Когато говорим за захари, трябва да споменем, че всички въглехидрати се преобразуват в захари щом навлезнат в тялото ни. Точно тук е уловката – дори и да спрем консумацията на захарни изделия, остават няколко продукта, които действат доста тежко на организма. В категорията, храни, които вдигат рязко и за дълго време кръвната захар спадат тестото (бял хляб, паста, кексове, банички и всички останали подобни закуски), картофите, белият ориз и фасулът

НАШЕТО ПРАВИЛНО ХРАНЕНЕ  И КАКВО МОЖЕМ ДА НАПРАВИМ?

След изброяване на всички тези храни следва нормалният въпрос: “А какво остана? Какво можем да ядем?”

Ясно е, че такава крайност като да изключим всичко лошо от менюто си е почти невъзможна. Всъщност консумацията на неподходящите храни няма да ни вреди толкова ако го правим както трябва.

Основното е да наблегнем на хубавите храни. Когато в чинията си имаме голяма порция зеленчуци и протеини (яйца, ферментирали млечни продукти като сирене и кашкавал, риба, месо) филията хляб, картофите или пастата от страни няма да са проблем. Разбира се, неподходящите храни трябва да са в доста по-малко количество от здравословната храна в чинията ни. Проблемът идва, когато хубавите фибри от зеленчуците, плодовете и ядките ги няма, а са заменени от тесто, което не дава нищо на организма освен усложнения.

Между другото вече има много вкусни черни шоколади, подсладени със стевия и еритриол. Еритриолът е натурален подсладител, който не повишава нивата на кръвната захар. Но може да причини малки проблеми с подуването на стомаха, така че и с него не бива да се прекалява.

За да се погрижим навреме за себе си ще трябва да свикнем с някои неща. 

ПОМОЩНИЦИ ЗА ПРАВИЛНО ХРАНЕНЕ

  • Зеленчуците и протеините са идеалната храна за поддържане на здраво тяло без да покачват нивата на инсулина. Рибата е страхотна храна. От личен опит знам, че зеленолистните зеленчуци правят чудеса.
  • Пълнозърнестите храни не са проблем, стига да са наистина в умерени количества. И стига наистина да са пълнозърнести, защото някои от хлябовете са си бели. На етикета трябва да пише пълнозърнесто брашно.
  • Суровите ядки и плодовете са супер за следобедна закуска. Тиквените и слънчогледовите семки също.
  • Ролята на качествения пробиотик – можеш да го намериш във всяка аптека. Ако с храносмилането ни всичко е наред, тялото ни ще бъде щастливо. 
  • Ферментиралите храни са много добър пробиотик. Киселото мляко, хубавото сирене и маслините са супер храни са стомаха. В тази графа влиза и домашната туршия. Разбира се, трябва да се опитваме да търсим истински млечни продукти – без нишестета, антибиотици в млякото или други примеси. Няма по-добро от хубавото кисело мляко, но трябва да е домашно или био. Ако не е – по-добре да не го вземаме. При повечето купешки млечни продукти хубавите качества са за сметка на негативите…
  • Ябълков оцет с майка. Това е натурален продукт, който влияе изключително добре на храносмилането, подпомага черния дроб и жлъчката, прави усвояването на захарите от организма много по-добро. Това, че има Майка в него, го пише на опаковката и е важно. В бутилката оцетът е мътен или има утайка – това е нормално. Един пръст от оцета се разтваря в чаша вода и се пие (може сутрин на гладно, може и през деня или вечерта – по лична преценка). Към него можеш да добавиш и сокът от половин лимон – става по-вкусно, а и лимонът ти дава допълнителна доза полезни витамини.
  • Бавното хранене е ключово за здравето ни. Когато си дадем време хубаво да сдъвчем храната, от слюнката се отделят важни хранителни ензими. Така можем да усвоим в най-голяма степен витамините, които ни дава храната и значително да помогнем на стомаха.
  • Спорт. Всякакъв спорт. За да се усвоява добре храната и да има място за захарите в клетките, имаме нужда от движение. Няма нужда специално да ходим във фитнеса (независимо, че това е много добре, не е за всеки). Каране на колело, бягане, плуване, но и ходенето може ни е много от полза. Ако ходим повече с хубаво умерено (но не бавно) темпо, много ще помогнем на тялото си. Между другото, домакинската работа вкъщи се води като тренировка средно натоварване. Така че, прахосмукачка, миене на пода, малко чинии и едно пране могат да са супер! Само че с движение веднъж седмично нещата няма да се подобрят. Трябва да се движим често, винаги, когато можем.

Това са няколко неща, с които можем да си помогнем и да бъдем здрави. Кожата ни също ще ни се отблагодари като се запази млада и еластична за дълго време. Храната е много важна за да оцелеем, но тя трябва да е истинска храна. Такава, каквато ни дава витамини и минерали, а не отнема ценни вещества от организма ни. 

 

Поздрави,

Ники

 

Източници:

  1. Carr, Allen. Good Sugar Bad Sugar, London, 2016
  2. Hudson, Kate. Pretty happy. Healthy ways to love your body, London, 2016
  3. Taubes, Gary. The case against sugar, London, 2017
  4. Thompson, Rob. The insulin resistant solution, Beverly, 2016
  5. Петрова, Надя. В търсене на истината за храната и здравето, София, 2015

 

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.