Правилно хранене за красива кожа – част 1

Оказва се, че храненето, хормоните и красивата кожа са по-свързани, отколкото си мислим. Ако искаме да се погрижим за кожата си има нещо, без което не може да се мине – правилно хранене. На пазара има страхотни кремове за лице, които правят кожата да изглежда много добре. Но ако си използвала достатъчно бяла козметика, ти е ясно, че тя не може да направи чудеса.

Истината е, че и най-скъпият крем за лице не може да поправи кожа, която е излагана постоянно на вредни влияния отвътре. Независимо, че натуралните кремове могат да обогатят лицето ни с много ценни вещества, те няма как да си свършат работата ако им пречим и не се погрижим за кожата си отвътре. 

Когато в организма ни постоянно влизат неща, които не трябва да попадат там, тялото не знае какво да ги прави. В най-добрия случай не ги преработва въобще и ги изхвърля (това не се случва често – не разчитай на този вариант). Доста по-често ги преобразува в мазнини по определени места на тялото – корем, дупе, бедра. Най-лошият сюжет (който е и доста срещан) – дългото излагане на тялото на неподходяща храна води до проблеми със здравето, често и фатални.

КАКВО ДА РАЗБИРАМЕ ПОД ПРАВИЛНО ХРАНЕНЕ?

На тази тема са посветени хиляди книги, филми и YouTube видеа. Тя е изключително обширна и всеки има мнение какво трябва и какво не трябва да се яде. Това я прави и много оспорвана – за едни едно e правилно, за други – друго. Тази разлика в мненията се среща често дори при експертите по диетология. Едни препоръчват ограничаване на плодовете. Други казват, че това е глупост. Едни смятат, че въглехидратите са огромен проблем. Други съветват да се храним основно с тях. При едни диети мазнините водят до много усложнения. Високомазнинната диета ни показва друго… 

Знаем за негативните влияния на цигарите и алкохола. Стресът също играе роля при опазването на нашето здраве. Но това са теми, които ще засегнем друг път.

Тук няма да намериш рецепти или детайлни насоки точно коя диета да спазваш. Защото колкото и различни мнения да има, съществува един тип “храна”, за която всички спорещи са на мнение, че трябва да се премахне от менюто. Тази “храна” ни разболява, прави ни унили и уморени. Прави ни дебели и в постоянно лошо настроение. Това е чисто и просто ЗАХАРТА.

Тя вдига много нивата на добрия хормон инсулин. Той е специален и много полезен хормон и се произвежда от панкреаса. Работата му е да понижава кръвната захар до безопасни нива. Ако те дълго време са прекалено високи, водят до много опасности за организма. Когато обаче инсулинът е постоянно висок (поради прием на храни с висока захарност панкреасът произвежда хормона в по-високи количества и по-често от необходимото), това води до редица заболявания. Да не говорим, че и самият панкреас с времето се уморява и спира да произвежда така необходимия хормон (това води и до диабет тип 1 – недостиг на инсулин).
Проблемът се засилва от това, че захарта води до зависимост към сладки храни. Моят личен пример е, че успях да спра цигарите по-лесно, отколкото да спра да ям шоколад или торта. Знам, абсурдно е…

ПРОБЛЕМИ С ХОРМОНИТЕ И ДРУГИ ЗДРАВОСЛОВНИ УСЛОЖНЕНИЯ

Захарта вреди много на телата ни. Тя води до инсулинова резистентност, в основата е на диабет тип 2, пречи изключително много на черния дроб и жлъчката, води до проблеми с щитовидната жлеза и изостря деменцията, подхранва злокачествени туморни клетки. По-леките неразположения са умора, главоболие, раздразнение, депресивни състояния, затрудненост при мислене (т. нар. “мъгла в главата” или “мъгляви мисли”).

Захарта влияе и върху силния пол. Освен споменатите сериозни здравословни проблеми, тя въздейства и върху кръвообращението на тялото и нивото на ерекцията.

Наличието на прекалено големи количества захар (почти всеки, който употребява пакетирани храни, приема повече захар, отколкото организмът може да поеме) води и до проблеми при женската репродуктивна система. Може да отключи ендометриоза, често е причина за кистозните и поликистозните яйчници, липсата на овулация. Естрогенът става доминантен хормон и прогестеронът не успява да достигне до необходимите си нива. Увеличават се и нивата на тестостерон при жените, което може да доведе до нежелано окосмяване, но и до оплешивяване по главата, акне и други неприятни проблеми с кожата на лицето. 

ПРАВИЛНО ХРАНЕНЕ, КРАСИВАТА КОЖА И ЛОШАТА ЗАХАР

Изброените проблеми със здравето звучат изключително сериозно. Прекомерните количества захар влияят върху всички органи в тялото. В това число и на кожата ни

Тя се състарява много бързо, изсушава се прекомерно (или прекалено се омазнява – зависи към коя крайност ще я тласне захарта), ценните вещества намалят и не подхранват тъканите ѝ. 

Единственото нещо, което ще прекъсне веригата е просто да спрем да консумираме продукти със захар. Само че е по-лесно е да се каже, отколкото да се направи.

Работата е там, че захарта не е само в шоколада и бонбоните. Тя се съдържа в повечето пакетирани храни. Слага се в хляб, лютеница, солети, бисквити, в салатените сосове и сосовете за пица, дори в някои чипсове и бира. Тъжното е, че в детските зърнени закуски има също прекалено много захар. В един хранителен магазин само 30% от нещата са без добавена захар.

ПРАВИЛНО ХРАНЕНЕ И ЗАХАРТА НА ЕТИКЕТА

По закон търговците са длъжни да посочват на етикета какво е количеството на въглехидратите в продуктите им и колко от тези въглехидрати са захари. Най-лесното е да обърнете продукта и да му погледнете етикета. Една чаена лъжица захар е около 4 грама. Общо взето, има ли повече от 5 грама захар на 100 грама продукт – то е прекалено много. А при повечето от опаковани храни е в пъти повече от допустимото. Газираните напитки са едно от най-вредните неща най-вече поради голямото съдържание на захар (напитките без захар също вдигат нивата на инсулина прекалено много – в тях се съдържат силни изкуствени подсладители). Също така, при положение, че ги пием, не усещаме как бързо поглъщаме цялата тази захар.

 

СЛЕДВА  ЧАСТ 2

 

 

Източници:

  1. Carr, Allen. Good Sugar Bad Sugar, London, 2016
  2. Hudson, Kate. Pretty happy. Healthy ways to love your body, London, 2016
  3. Taubes, Gary. The case against sugar, London, 2017
  4. Thompson, Rob. The insulin resistant solution, Beverly, 2016
  5. Петрова, Надя. В търсене на истината за храната и здравето, София, 2015

 

 

 

 

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *